در این مقاله، ما قصد داریم به شما معرفی‌ ای درباره نحوه عملکرد موتورهای جستجو ارائه دهیم. این شامل فرآیندهای کرالینگ و ایندکس سازی و… است.

موتور جستجو گوگل با استفاده از ربات‌های وب خود، صدها میلیارد صفحه را بررسی می‌کنند. این ربات‌ها وب را به طور کامل بررسی میکنند که به عنکبوت‌های موتور جستجو معروفند.

موتور جستجو گوگل توسط ربات هایی که دارد صفحه ما را به طور کامل مورد بررسی قرار می دهد. ربات ها مفهوم صفحه، لینک هایی که در صفحه وجود دارد،عکسها، ویدیو و … را بررسی میکند تا بتوانند تجربه کاربری خوبی را ارائه دهند

نسخه اولیه گوگل

هر روز میلیاردها نفر با سوالات مختلف راجع به موضوعات مختلف میان به گوگل سرچ میزنند. همه ما از گوگل استفاده میکنیم، اما بیاین ببینیم نسخه اولیه گوگل به چه صورت بود؟

بیاید کمی عمیق تر بشیم، از ابتدای کار وقتی صفحه خانه چنین شکلی داشتیم.( در تصویر بالا مشخصه) گوگل مداوما در حال نقشه کشی در وب با صدها میلیارد صفحه بوده تا چیزی به نام ایندکس(index) به وجود بیاره.

بهش مثل یه کتابخانه عظیم نگاه کنید که هر بار شما کلمه ای رو جستجو میکنید، بررسی میشه. مثلا فرض کنید میخواید لازانیا درست کنید و دنبال دستور پختن لازانیا هستید. تو قسمت سرچ گوگل می‌نویسید لازانیا و دکمه سرچ رو میزنید.

کلمه لازانیا زیاد در وب ظاهر میشه، صفحاتی هستند که درباره تاریخچه لازانیا گفتن یا مقالات دانشمندانی که از اتفاق، نام خانوادگیشون لازانیاست!

اما وقتی گرسنه هستید، تصادفی کلیک کردن روی میلیون ها لینک اصلا خوشایند نیست. اینجاست که الگوریتم های رتبه بندی گوگل وارد عمل میشن. اول سعی میکنن بفهمن دنبال چی هستید. حتی اگر نمیدونستید دقیقا از چه کلمات مناسبی باید استفاده کنید یا هجی کردنتون ضعیف بود هم بتونن کمکتون کنند.

بعد میلیون ها مورد مطابق احتمالی در ایندکس جستجو میکنند و اتوماتیک صفحه ای رو میارن که سعی داره مرتبط ترین اطلاعات رو اول نشونتون بده تا انتخاب کنید. و حالا یکسری نتیجه حاصل میشه.

گوگل چطوری کار میکنه

پس گوگل طی سه مرحله تصمیم میگیره که چه صفحه ای از سایت رو تو نتایج نشون بده.

۱- کرالینگ (crawling): در این بخش تمام عکسها، ویدیوها، لینک ها و … را بررسی میکنه تا تحلیل کنه ببینه با چه جستجویی باید این صفحه رو نمایش بده.

۲-ایندکسینگ(indexing): اطلاعاتی که تحلیل کرده یعنی همون عکسا، ویدیوها، متن، لینک ها رو در دیتابیس خودش ذخیره میکنه.

۳- ارائه نتایج جستجو(serving search result): تو این مرحله کاربر جستجو میکنه و گوگل با توجه به اون چیزی که کاربر جستجو کرده دیتاهای مربوط به اون کوئری رو نمایش میده.

صدها عامل در رتبه بندی نتایج جستجو نقش دارن. بیاید راجع به چندتاشون صحبت کنیم.

ممکنه بدونید صفحاتی که حاوی کلماتی که جستجو کردید خیلی بیشتر احتمال داره جزو اولین نتایج باشن.تعجبی هم نداره!
اما موقعیت اون کلمات، مثلا در عنوان صفحه، در کپشن یک عکس، اینها هم تاثیر دارن. رتبه بندی خیلی فراتر از فقط خود کلمات می‌ره.
زمان شروع کار گوگل، متخصصین گوگل بررسی میکردن که صفحات چطور به هم متصل میشن تا بهتر درک کنیم اون صفحات راجع به چی هستن و چقدر مهم و قابل اطمینان به نظر میان.
امروزه لینک سازی هنوز عامل مهمیه. یه عامل دیگه موقعیته، اینکه جستجو از کجا داره اتفاق میوفته؟
مثلا اگر در اورمئا در ایتالیا باشید، شاید دارید دنبال اطلاعات فستیوال لازانیای اونها میگردید. یا اگه در اوماها در نبراسکا باشید، احتمالا هدف این نیست!
زمان آپلود شدن اون صفحه وب هم عامل خیلی مهمیه. صفحاتی که جدیدتر آپلود شدن اغلب اطلاعات دقیق تری دارن، مخصوصا در مورد اخباری که مداوما در حال توسعه هستن.
البته که همه سایت های وب قصد کمک ندارن! درست مثل تماس های رباتی گوشی یا اسپم های داخل ایمیل، سایت های زیادی هستن که هدفشون فقط کلاهبرداریه.
و کلاهبرداران روزانه میلیون ها سایت اینجوری آپلود میکنن. پس اینکه بگیم برای بار صدم کلمه دستور لازانیا رو در متنش استفاده کرده معنیش این نیست که میخواد تو آشپزی کمکتون کنه.
گوگل زمان زیادی رو صرف میکنه که یک قدم جلوتر از چنین ترفند هایی باشه و اطمینان حاصل میکنه الگوریتم ها، سایت های کلاهبردار رو شناسایی و علامت دار میکنن.

وقتی سرچ انجام میشود چه اتفاقی میوفتد؟

وقتی سرچ انجام میشود چه اتفاقی می افتد؟

وقتی ما یک عبارتی رو در گوگل سرچ میکنیم یکسری نتایج به ما نمایش داده میشه. که به این نتایج میگن serp engine result pages.
این صفحات مرتبط با کلمه کلیدی ای که ما سرچ کردیم، نمایش داده میشوند. متخصصین سئو تلاش میکنند تا جایی که میشه وبسایت در نتایج بالا نمایش داده بشه.

بر اساس لوکیشن ما و سایر عوامل دیگه تلاش میکنه که تحلیل کنه چرا ما اینو سرچ کردیم و چه نیازی داریم و بر اون اساس صفحات وب درستی رو برای ما نمایش بده.

ربات های گوگل چگونه کار میکنند؟

ربات ها یا کرالرها، یکسری ربات های کامپیوتری هستند که وارد صفحات مختلف در وب میشن و صفحات مختلف رو بررسی میکنند.
به صورت کلی، اگر یکی از ربات های گوگل به هر روشی وارد سایت کلاچ بشه تمام لینک های که در صفحه قابل کلیک هست و دیده میشود را یکی به یکی کلیک میکنه و وارد اون صفحه میشه و داخل اون صفحه دوباره کلی لینک و صفحه وجود دارند که این لینک ها میتونه به صفحات خوده سایت کلاچ باشد یا لینک به سایت دیگری باشد.
تک تک وارد لینک ها میشود سایت رو بررسی میکند و این اطلاعات رو در گوگل ثبت میکند.

دقیقا از طریق وبسایت های دیگه، یعنی هر جایی در محیط اینترنت، در هر وبسایتی لینک سایت کلاچ وجود داشته باشه ربات گوگل میاد یه سری به اون صفحه میزنه و صفحه رو ایندکس می‌کنه و در گوگل ثبت می‌کنه.
حتی اگه من سایتم رو در گوگل ثبت نکرده باشم، حتی اگه من به گوگل درخواست نداده باشم که سایت منو ثبت کن.
این اتفاق برای تمام صفحات وب میوفته و دنیای وب مثل یک تار عنکبوت به همدیگه وصل هستند.

نحوه کار گوگل

یکی از راه های ارزیابی به روز رسانی های بالقوه جستجو اینه که از کاربرها سوال میپرسه. هر روز هزاران ارزیاب کیفیت جستجو، نمونه های نتایج جستجو رو با هم مقایسه میکنن بعد بازخوردشون رو راجع به مرتبط و قابل اطمینان بودن اطلاعات میدن.
برای اطمینان از تداوم این ارزیابی ها، ارزیاب از لیستی که شامل دستورالعمل های ارزیابی کیفیت هست پیروی می‌کنه.
و یه نکته دیگه که به یاد داشته باشید اینه که گوگل از واکنش ارزیاب ها برای سنجش تغییرات استفاده می‌کنه.
اما اونا تاثیر مستقیمی روی توجه رتبه بندی نتایج جستجو ندارن. هر بار که روی جستجو کلیک میکنید ، الگوریتم های گوگل معنی کلمات تایپ شده رو تحلیل میکنند و اونها رو با محتوای موجود در وب تطابق میدن وبررسی میکنن.

خب بیاید یه مروری کنیم:
میلیاردها بار در روز، وقتی کسی لازانیا یا راهنمای نوشتن رزومه، نحوه خوابوندن بچه یا هر چیز دیگری رو جستجو میکنه، نرم افزار گوگل تمام نتایج مرتبط بالقوه در وب رو شناسایی میکنه، اسپم هارو حذف می‌کنه و صفحات رو طبق صدها عامل دیگ رتبه بندی می‌کنه. مثلا: کلمات کلیدی، لینک ها، موقعیت و جدید بودن و منظور از جدید بودن اینکه که محتوا به روز تولید میشه.
نحوه اعمال تغییرات در جستجوی گوگل
از ۱۹۹۸ که کوگل آنلاین شد، به نظر نتایج گوگل برای افراد خیلی مفید میومد. اما وب همیشه در حال تغییره و مردم هم همیشه دنبال چیزهای جدید میگردن.
در واقع از هر ۷ جستجو، یکیشون دنبال چیزیه که تا حالا هیچکس هیچوقت اونو در نوار جستجو تایپ نکرده!
پس ما همیشه دنبال به روز رسانی جستجوها هستیم. سالانه هزاران به روز رسانی!

اگه سوالی داری ازمون بپرس…

این را به اشتراک بگذارید